piątek, 19 września 2014

Daniel Roth swej uczennicy


Magdalena Czajka in memoriam 

Koncert Daniela Rotha w finale IX Międzynarodowego Festiwalu Organowego we Wrocławiu


Prospekt organowy w kościele Opatrzności Bożej. Fot. Beata Bigda

Co roku, latem, podczas Międzynarodowego Festiwalu Organowego w luterańskim kościele Opatrzności Bożej – melomani mają okazję wysłuchać przeglądu utworów muzyki organowej, powstałych na przestrzeni kilku stuleci rozwoju chrześcijańskiej kultury zachodniej. 


Niezwykła to promocja – dzięki cenionym na świecie wykonawcom, którzy przyjeżdżają do Wrocławia, by przedstawić swoje interpretacje w skojarzeniu z możliwościami instrumentu symfonicznego z zachowanymi oryginalnymi głosami, zbudowanego przez J. Steinmeyera w 1924 r. (z trakturą elektromagnetyczną dodaną podczas przebudowy w latach 1989-1991). 

Przed rozpoczęciem koncertu. Fot. Radosław Łazarz

Prof. Daniel Roth. Fot. Sjaak Verboom
                                                                    Wyjątkowym wydarzeniem podczas tegorocznej edycji Wieczorów Organowych u Bożej Opatrzności był Koncert Finałowy – nie tylko z powodu najwyższego poziomu wykonawczego, jaki zaprezentował nam tego wieczoru Daniel Roth, ale również dlatego, że został poświęcony pamięci zmarłej przed rokiem wybitnej wrocławianki, profesor warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego – Magdaleny Czajki. 
To nieprzypadkowa koincydencja: Magdalena Czajka, jako stypendystka rządu francuskiego i Rotary International, ukończyła w 1985 r. dwuletnie studia w klasie mistrzowskiej prof. Daniela Rotha w Strasburgu, z przyznaną jednogłośnie pierwszą nagrodą.


Daniel Roth, organista tytularny w kościele św. Sulpicjusza w Paryżu, laureat, a później także juror wielu prestiżowych konkursów organowych, światowy autorytet w zakresie kompozycji i wykonawstwa muzycznego – przedstawił nam nieszablonowy program recitalu: prócz trzech utworów J. S. Bacha, zaprezentował muzykę kompozytorów francuskich (C. Franck, J. Alain, M. Dupré)
 o refleksyjnej tematyce, korespondującej ze wspomnieniowym charakterem wieczoru, wybrane fragmenty własnej kompozycji – Magnificat oraz Improwizację, w której z sugestywną, nastrojową narracją rozwinął temat utworu: pełen zadumy chorał, wykonywany przez wspólnoty mnichów u schyłku dnia.


Kierownik artystyczny Festiwalu - dr Dawid Ślusarczyk. W tle ekspozycja.
Fot. Radosław Łazarz




Po koncercie Daniel Roth podzielił się wspomnieniami swoich wieloletnich, twórczych kontaktów z Magdaleną Czajką, a Kierownik artystyczny Festiwalu dr Dawid Ślusarczyk zaprosił przybyłych gości i publiczność do zwiedzenia wystawy pamiątek, związanych z postacią organistki, koncertującej w większości krajów Europy, pedagoga (kierowała Katedrą Organów i Klawesynu UMFC w okresie 2005-2012, a obowiązki profesora AM we Wrocławiu pełniła w latach 2006-2008), cenionej także za przekład na język polski pozycji autorstwa N. Harnoncourta (Muzyka mową dźwięków, Dialog muzyczny).


Fot. Radosław Łazarz


































Wśród eksponatów znalazła się korespondencja, kierowana do artystki przez wybitnych muzyków: Daniela Rotha, Petra Ebena i Flore Peeters.


Beata Bigda
Wrocław, sierpień 2014


Na podstawie tego tekstu powstała relacja, która ukazała się na łamach miesięcznika "Ruch Muzyczny" nr 9 / 2014. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz